چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سال ۱۴۰۲ افق طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده عامل | معماری ایرانی-اسلامی در بخش‌های مختلف رعایت شود

  • کد خبر: ۱۰۵۹۹۶
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
سال ۱۴۰۲ افق طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده عامل | معماری ایرانی-اسلامی در بخش‌های مختلف رعایت شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: افق طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده عامل، ۱۴۰۲ است و این پروژه باید مطابق با برنامه زمان‌بندی پیش برود و تکمیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید ضمیری در گفتگویی با اشاره به بررسی طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده «عامل» در جلسه اخیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، اظهارکرد: عمده این طرح، حدفاصل ۳ راه شهید محسن کاشانی تا تقاطع آیت‌ا... مطهری است که حدود ۱.۹ کیلومتر با حرم مطهر رضوی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه محدوده اولیه این طرح که در سال ۹۰ تعیین شده، شامل یک پهنه ۶۳ هکتاری می‌شود و شهرداری مسئول مداخله مستقیم در این حوزه شده، گفت: این طرح در سال ۹۹ مورد بازنگری قرار گرفته و بنا به نظرات کارشناسی و تخصصی، مساحت طرح به ۷ هکتار کاهش یافت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر بهسازی موقت محدوده آسیب‌دیده بافت عامل در دستورکار شهرداری قرار گرفته تا وجه شهری محدوده حفظ شود و رونق بافت از بین نرود، افزود: پخش آسفالت و تراشه، اجرای فنس‌کشی و دیوارکشی، تخریب دیوار‌های پرخطر، زیباسازی فضا‌های شهری، احداث زمین ورزشی روباز و ... از جمله اقداماتی بوده که توسط شهرداری به منظور بهسازی بافت شهری انجام شده است.

ضمیری، هدفمند ساختن تملک پلاک‌های بافت عامل را موضوع بسیار حائز اهمیتی دانست که باید مدنظر باشد و تصریح کرد: تاکنون در بحث تملک املاک واقع در طرح، ۸۰ درصد و در بحث آزادسازی معابر شهری این بافت نیز ۸۶ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شهرداری برای سال ۱۴۰۱ نیز برنامه منجسمی برای تملک املاک باقیمانده در طرح دارد، گفت: این تملک براساس معیارهایی، چون بازگشت سرمایه، تعداد ملک باقیمانده و ... اولویت‌بندی شده که شهرداری اقدام خواهد کرد؛ امیدواریم با پیشرفت طرح براساس برنامه، بتوانیم در سال آینده برای دارایی‌های تولیدشده سیاست‌گذاری نمود و تمام گره‌های طرح را گشود.

ضمیری یکی از دغدغه‌های شاخص و اصلی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر را رعایت معماری ایرانی-اسلامی در این پروژه‌های این بافت، در بخش‌هایی، چون جرم‌گذاری، نمای بیرونی و طراحی داخلی دانست و شهرداری باید اهتمام جدی نسبت به این مهم که مصوبه شورای شهر است را داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: افق طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده عامل، ۱۴۰۲ است و این پروژه باید مطابق با برنامه زمان‌بندی پیش برود و تکمیل شود.

ضمیری با تاکید بر اینکه منابع بافت فرسوده عامل باید در خود پروژه هزینه شود، افزود: پیمانکار از نظر مطالبات در بخش غیرنقدی باید در سریعترین زمان ممکن از سوی شهرداری تعیین تکلیف شود.

** از خام‌فروشی زمین برای تامین مالی پروژه‌ها پرهیز شود

مهدی ناصحی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس هم در این جلسه با تاکید بر اینکه منابع مالی مورد نیاز هر پروژه باید از خود پروژه به دست بیاید تا کار اقتصادی، منطق داشته باشد، گفت: زمان، عنصر بسیار مهمی در بحث ساختمان‌‎سازی و فعالیت‌‎های عمرانی است و این مهم باید مدنظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی مورد نیاز پروژه را می‌توان از طریق پیش‌‎فروش تامین نمود و مانع از توقف عملیات اجرایی پروژه‌ها شد.

ناصحی افزود: فروش زمین برای اجرای پروژه‌های عمرانی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و این سیاست، در مغایرت با مصوبه شورای شهر در باب فرآوری زمین‌های خام است.

** سازمان بازآفرینی ذیل معاونت شهرسازی تعریف شود

سیدحسین علوی‌مقدم، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه به نقش‌آفرینی سازمان بازآفرینی در بحث بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری پرداخت و گفت: «بازآفرینی»، اقدامی با ماهیت شهرسازی است؛ البته موضوعات اقتصادی نیز در این حوزه تاثیرگذار بوده، ولی وجه شهرسازی آن پررنگ‌تر است.

وی افزود: براساس همین ویژگی و ماهیت کاری، سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری باید ذیل معاونت شهرسازی شهرداری تعریف شود تا بتوان کارایی و اثربخشی این مجموعه را تقویت کرد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس،

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->